
З 10 по 14 лютого 2025 року у Львові вже вп’яте відбувався унікальний науково-освітній проєкт для старшокласників «Еврика», започаткований у 2016 році КЗ ЛОР «Винниківська загальноосвітня санаторна школа І-ІІІ ступенів» та ГО «Школа Мрій». Упродовж тижня учні шкіл Львівщини та інших областей України мали змогу взяти участь у наукових дослідженнях, навчитися працювати в команді та презентувати результати власних робіт, виконаних в рамках чотирьох секцій: соціально-гуманітарної, хімічної, математичної та ІТ. Локацією хімічної секції стала хімічна лабораторія освітньо-наукового центру КЗ ЛОР «Львівська обласна Мала академія наук учнівської молоді» на базі Львівського національного університету імені Івана Франка.
Упродовж трьох днів під наставництвом студентів та працівників хімічного факультету юні дослідники по-новому осмислювали роль хімії в мистецтві, пізнавали процес творення фарб, а також самотужки створювали картини під час майстер-класу відомого мистецтвознавця та іконописця Левка Скопа.
Привітав школярів у Львівському університеті президент Львівської обласної Малої академії наук учнівської молоді, академік НАН України, професор Роман Гладишевський. «Вітаю Вас у хімічній лабораторії, яка належить двом установам – Малій академії наук та Львівському національному університету імені Івана Франка. Саме така співпраця двох закладів, які виховують покоління майбутніх науковців, створює умови для розвитку та інновацій. На фронтоні головного корпусу Львівського університету викарбуване гасло «Освічені громадяни – окраса Батьківщини». Я впевнений, що ця фраза – про Вас, адже сьогодні Ви зібралися тут, аби взяти участь у науковому і творчому заході, пізнати «кольорову хімію» та створити власні неповторні картини, які сприятимуть зміцненню оборони та безпеки України. Саме такі події дають змогу розширити власні знання, здобути впевненість у собі та відчути радість від результатів своєї роботи», – акцентував Роман Євгенович.
Цікавої і натхненної праці юним дослідникам побажала директорка Львівської обласної Малої академії наук Іванна Бородчук, також висловивши вдячність хімічному факультету за сприяння у проведенні важливих та цікавих заходів для учнівської молоді. Школярам же Іванна Антонівна побажала не лише проявити власну креативність та творчу сміливість, а й дізнатися щось нове, віднайти цікаві знайомства та провести час з користю.
До старшокласників також звернувся декан хімічного факультету Григорій Дмитрів, який детально розповів про переваги і перспективи навчання у Львівському університеті, окреслив важливі напрями наукової роботи, яку здійснюють вчені хімічного факультету. Серед інших тем, яких торкнувся Григорій Степанович, презентуючи всебічну діяльність хімічного факультету, були численні досягнення студентів та викладачів, зокрема перемоги в олімпіадах та конкурсах, партнерство з іноземними закладами освіти.
Привітав учнів лаборант кафедри неорганічної хімії, завідувач лабораторії освітньо-наукового центру КЗ ЛОР «Львівська обласна Мала академія наук учнівської молоді», керівник гуртка «Загальна та неорганічна хімія» Богдан Коротошин. Він розповів учасникам проєкту про історію створення фарб різними способами, різновиди фарб та їхній хімічний склад, а також зосередив увагу на хімічних процесах утворення неорганічних пігментів.
У перший день роботи в хімічній лабораторії, заслухавши інструктаж з правил безпеки, старшокласники опанували процес синтезу кольорових пігментів з неорганічних речовин. Так, за деякий час уважної та відповідальної праці у палітрах учнів опинилися синтезовані блакитний, коричневий, жовтий, темно-синій та зелений пігменти. А вже наступного дня зі здобутих пігментів школярі самотужки виготовили олійні фарби за старовинними рецептами, супроводжуючи процес своїми щирими емоціями від відкриття див науки, неймовірними враженнями від проведення наукового дослідження та радістю від участі у незвичайному процесі.
Принагідно під час перебування на хімічному факультеті учні мали змогу відвідати Центр колективного користування науковим обладнанням, де старший науковий співробітник Василь Кордан продемонстрував школярам різноманітні прилади та розповів про дослідження, над якими працюють науковці.
Особливою атмосферою творчості був сповнений четвертий день роботи Міжнародного наукового проєкту «Еврика», під час якого учні творили справжні «хімічні» картини під керівництвом мистецтвознавця та іконописця Лева Скопа. Оскільки тематикою мистецького дійства стало малювання ангелів, то роботу розпочали зі спільної молитви, яку провів отець Василь Полянко.
Надалі Лев Скоп поспілкувався з молоддю, високо оцінив створені напередодні фарби та роздав учням й інші необхідні матеріали для створення картин. «Сьогодні ми будемо малювати картини на дошках, які я привіз із фронту. Наші «полотна» були частинами американських ящиків для набоїв, які передали на передову українським воїнам. Тепер же на них ми будемо творити свої картини, і я пропоную кожному з Вас намалювати на цих дошках з війни – янголів. Їх ніхто не бачив на власні очі, тож ваші творчість та уява не будуть обмежені жодними рамками, і я прошу малювати так, як Ви відчуваєте», – звернувся до школярів Лев Скоп.
У хімічній лабораторії запанувала синергія науки і творчості: взявши до рук олівці, школярі спершу навели ескізи своїх майбутніх творінь, а вже згодом сміливими порухами пензлів перенесли з власних фантазій на дощечки барвисті образи янголів, використовуючи створені фарби. Процес малювання був сповненим натхненних та веселих розмов, під час яких старшокласники мали змогу поспілкуватися з відомим художником, послухати цікаві історії з життя і творчості митця, зануритись у процес створення мистецтва, оцінити роботи одне одного, спланувати презентацію своїх картин та посмакувати печиво з гарячим чаєм.
Картини, які намалювали учасники, організатори планують виставити на аукціон, а зібрані кошти спрямувати на придбання матеріалів для проведення безкоштовних тренінгів із мінної безпеки та тактичної медицини в прифронтових зонах на базі ВНШ «Вовчок».
Вже 14 лютого, у фінальний день заходу, учасники усіх секцій презентували перед компетентним журі свої проєкти, ділились враженнями та креативними ідеями. Як зазначають організатори, за ці дні учні не лише дізналися чимало нового та створили дещо цікаве та оригінальне, але й навчилися працювати в команді, враховувати думки інших, обґрунтовувати власну позицію та відкривати нові грані своїх талантів.