Українські та польські педагоги у Львівському університеті обговорюють питання ідеї університету в європейському і національному вимірах

Українські та польські вчені й педагоги з 35 освітніх установ та інституцій беруть участь у науково-практичній конференції «Ідея університету в європейському і національному вимірах: традиції, сьогодення, перспективи», яка розпочалася 3 листопада 2016 року в Дзеркальній залі Львівського національного університету імені Івана Франка.

«Символічно, що ця конференція відбувається саме у Львівському університеті – виші, який започаткував вищу університетську освіту в Україні, – звернувся з вітальним словом до учасників конференції декан факультету педагогічної освіти Дмитро Герцюк. – Уже понад 850 років ідея університету продовжує розвиватися, породжуючи нові завдання і водночас проблеми. Університети ХХІ століття, попри трансформаційні процеси, усе ж залишили деякі основоположні принципи, на яких завжди базувалося університетське життя, і без яких вони б не вибудували свого майбутнього. Йдеться про автономію, академічні свободи, нероздільність навчального і наукового процесу, а також місію університету як оберега гуманістичних традицій».

На ролі педагогів у контексті дискусій про університет наголосив Ректор Львівського університету, професор Володимир Мельник.

«Університет є насамперед соціокультурним феноменом, у якому закладений історико-традиційний і науково-педагогічний геном розвитку суспільства. Педагоги – це люди, які працюють у середовищі виховання, науки, гострого відчуття відповідальності за молоде покоління і традиції, згідно з якими живе університетська спільнота. А тому потрібно відповідально ставитися до університету, адже це не тільки науково-педагогічна школа, а передусім механізм, система цінностей, своєрідна парадигма, яка закладає принципи життя суспільства в цілому», – переконаний Володимир Мельник.

Ректор наголосив, що «не європейська цивілізація створила університет, а саме університет заклав фундамент формування європейської цивілізації, адже в університетах генетично закладені дві функції: автономії та раціонального способу організації життя».

З вітальним словом звернулась до учасників конференції академік-секретар відділення загальної педагогіки та філософії освіти НАПН України, дійсний член Національної академії педагогічних наук України, доктор педагогічних наук, професор Ольга Сухомлинська. Професор наголосила, що перед українською освітою сьогодні постали серйозні виклики, однак вона переконана, що спільними зусиллями їх вдасться подолати. «Ми зможемо знайти вихід із будь-яких ситуацій, зокрема й у галузі освіти. Багато з нас є свідомими того, що педагогічна діяльність – це не лише професія, а місія», – зауважила Ольга Сухомлинська.

Директор Інституту педагогіки Академії імені Яна Длугоша у Честохові (Польща), доктор габілітований, професор Казімєж Редзіньські зазначив, що тісна співпраця з Львівським університетом сприяє взаємному науковому збагаченню українських і польських педагогів, які мають можливість брати участь у конференціях і програмах стажування. «Таку співпрацю можна назвати міжкультурною педагогікою», – резюмував професор.

Під час пленарного та секційних засідань педагоги порушили питання ідеї університету в ситуації постмодернізму, формування нової ідентичності українського університету в контексті викликів інтернаціоналізації, формування міжкультурних компетенцій в умовах освітнього середовища університету, ролі педагогічної освіти і науки в університетах України. Науковці також обговорили проблематику, пов’язану з академічними традиціями, громадсько-освітніми ініціативами, науково-теоретичними засадами розвитку університетської освіти, акцентуючи увагу й на викликах сьогодення.

Світлини: Олега Вівчарика Більше фото