Стартувала X Міжнародна конференція «Сучасні тенденції навчання хімії»

22 березня 2024 року у Львівському національному університеті імені Івана Франка розпочалася X Міжнародна конференція «Сучасні тенденції навчання хімії». До участі у конференції зголосилися дві сотні освітян з понад 100 освітніх, наукових установ Львова й області, Києва, Вінниці, Глухова, Дніпра, Івано-Франківська, Камʼянця-Подільського, Луцька, Нововолинська, Мелітополя, Одеси, Покровська, Полтави, Пʼятихаток, Рівного, Сум, Тернополя, Ужгорода, Харкова, Хмельницького, Херсону, Чернівців. Також до наукового форуму долучились учасники з Польщі, Італії, Швейцарії, Німеччини та Канади. Захід відбувається за підтримки Міністерства освіти і науки України та Львівської обласної військової адміністрації.

Усіх присутніх привітав Ректор Львівського національного університету імені Івана Франка, член-кореспондент НАН України, професор Володимир Мельник. «Академічна спільнота Львівського університету вважає за честь працювати з українськими вчителями, адже саме вони своєю кропіткою роботою закладають у свідомість юного покоління основи тих цінностей, які згодом формують відповідальних громадян, успішних науковців, гідних представників багатьох напрямів професійної діяльності, врешті – Захисників та Захисниць України. Сьогодні, в час складних випробувань для нашого суспільства, ми насамперед маємо дбати про збереження єдності народу на всіх рівнях, одним з яких є співпраця в освітньо-науковій сфері», – зазначив Володимир Петрович та додав, що з початку повномасштабного вторгнення пріоритети наукової діяльності Університету були переорієнтовані на військово-цивільну оборону та перебудову України.

Надалі до слова запросили начальника директора КЗ ЛОР «Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Павла Хобзея. Він наголосив на важливості популяризації серед молоді вивчення хімії та фізики, адже фахівці, які працюють у цих сферах, є рушійною силою процесу зміцнення обороноздатності нашої держави. «Я вірю, що в майбутньому цікавість школярів до природничих дисциплін, зокрема хімії, буде лише зростати. Втім сьогодні існує потреба вдосконалити сучасні напрями її викладання, а також віднайти найкращі методи взаємодії з учнями. Ми повинні знайти правильні рішення, аби якнайкраще мотивувати молодь обирати природничі науки як вектори своїх професійних інтересів», – наголосив Павло Хобзей.

З вітальним словом до присутніх звернувся проректор з наукової роботи Львівського університету, академік НАН України, професор Роман Гладишевський. «Воєнний час показав, що розвиток сучасних технологій є визначальним на полі бою, а відтак роль винахідників, інженерів і науковців, зокрема хіміків, є незамінною у суспільстві. Тож розуміння важливості хімії як науки ми повинні закладати молодим людям ще зі шкільних років. Хімічна освіта в Україні сьогодні перебуває на стадії реформування. Впровадження Нової української школи ставить перед нами нові завдання і сьогоднішній форум, який зібрав провідних фахівців в галузі хімічної освіти, є добрим майданчиком, щоб окреслити траєкторію ефективного викладання цієї дисципліни. Сьогодні мотивація школяра до вивчення хімії передбачає нестандартні підходи: роботу в лабораторії, виконання домашнього експерименту, використання новітніх інформаційних технологій тощо», – підкреслив Роман Євгенович і запросив вчителів разом з їхніми вихованцями завітати з екскурсіями на хімічний факультет Львівського університету.

Також учасників заходу привітали заступниця начальника Управління освіти Департаменту розвитку Львівської міської ради Галина  Пирин та заступниця директора Департаменту освіти і науки Львівської обласної військової адміністрації Мар’яна Дмитрів, наголосивши на актуальності конференції, яка згуртувала десятки освітян та науковців задля обговорення сучасних тенденцій навчання хімії, та побажали усім присутнім цікавих дискусій і продуктивного обміну досвідом.

Надалі конференція продовжила роботу у форматі пленарного засідання, під час якого учасники мали змогу заслухати доповіді про здатність формувати мотивацію учнів як складову професійної компетентності вчителя, інтеграцію інноваційних підходів до навчання хімії в новому підручнику для 7 класу як відповідь на виклики сьогодення, методичні орієнтири навчання хімії в Новій українській школі, можливості і виклики вивчення хімії у Кракові. Також натхненною частиною першого дня роботи конференції стало пісенне привітання від Народного дівочого хору «Ліра».

Загалом конференція передбачає обмін досвідом, ідеями та напрацюваннями стосовно навчання хімії та природничих дисциплін у закладах шкільної та позашкільної освіти, методичної підготовки вчителів природничих дисциплін у закладах вищої освіти, мотивації та формування стійкого інтересу до вивчення хімії, дослідницької складової діяльності вчителя хімії, інновацій в хімічній освіті, пріоритетних напрямів наукових досліджень у галузях хімії та хімічної освіти.

Так, програмою передбачені доповіді, які стосуються пропедевтичної хімії, реалізації технології едьютейнменту в позакласній роботі з хімії, методик навчання хімії за допомогою нематеріальної культурної спадщини, праці з дітьми та молоддю з особливими освітніми потребами, формування громадянської компетентності під час уроків хімії.

До того ж учасники мають змогу дискувати про формування в здобувачів освіти інтересу до хімії через емоційне залучення та контекстне навчання, можливостей використання 3D-моделювання та 3D-друку під час вивченя хімії, проблеми і перспективи олімпіадного руху в Україні з хімії, мобільне навчання та використання інноваційних технологій в умовах дистанційного та змішаного навчання, акмеологічний підхід під час викладанні хіміко-біологічних дисциплін.

Особливу увагу освітяни акцентують на питаннях, які стосуються викладання хімії в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану та врахування особливостей психо-емоційного стану в учнів, зокрема, у внутрішньо переміщених осіб. Також чимало доповідей присвячені сучасним тенденціям навчання хімії у вищій школі. В цьому контексті під час конференції виголошують доповіді про впровадження методу PBL під час підготовки вчителів хімії в Ягеллонському університеті (Польща), використання інноваційних технологій при викладанні хімічних дисциплін, підготовка майбутніх докторів філософії за освітньо-науковою програмою «Теорія та методика навчання хімії», «Спектральні методи дослідження в хімії» тощо.

Триватиме науковий форум до 23 березня, з програмою конференції можна ознайомитись за посиланням.

Світлини: Олега Вівчарика та Ярини Пришляк Більше фото