«Роботодавець сьогодні дуже зацікавлений у налагодженні контакту зі студентами», – Ірина Сновидович

Запровадження загальнонаціональних карантинних заходів  неабияк змінило організацію не лише навчального процесу, а й змусило усіх нас в одну мить почати працювати дистанційно. Так, найближчим часом усі творчі зустрічі, профорієнтаційні заходи та семінари-навчання доступні онлайн. Це, звичайно, приносить учасникам певний дискомфорт, проте переваг усе таки достатньо: незважаючи на фізичне місцезнаходження, ми завжди можемо долучитися до онлайн-заходів з допомогою різних гаджетів, а їх у сучасному світі, на щастя, вдосталь.

Сьогодні поговоримо про один із таких заходів – «Майстерню кар’єри», яка, зважаючи на вимоги часу, тепер також проводитиметься дистанційно. Про зустрічі-тренінги з роботодавцями і їх цьогорічну особливість розповідає начальниця Відділу кар’єрного розвитку та співпраці з бізнесом Центру маркетингу та розвитку Львівського національного університету імені Івана Франка Ірина Сновидович.

  • Ірино Григорівно, розкажіть, будь ласка, про «Майстерню кар’єри». Якою є мета подібних заходів?
  • «Майстерня кар’єри» має свою цікаву і тривалу історію. Наш відділ з моменту створення завжди організовував окремі презентації та тренінги, проводив різноманітні знайомства з роботодавцями. Гарна співпраця та ініціатива економічного факультету переросла у одноденні інтенсивні заходи-зустрічі з роботодавцями – «Кар’єрний workshop» у 2016 та 2017 роках. Ми практикували також тижневі тренінги з розвитку компетентностей та навичок працевлаштування у рамках загальноуніверситетських заходів – «Форум кар’єри», «Кар’єрний марафон» та «Дні кар’єри ЄС». Окрім того, ми провели також «Psychological Career Workschop 2018» та «European Career Worschop 2019». Цей досвід дав нам зрозуміти, що існує великий незадоволений попит на комунікацію студентів з роботодавцями. Масштабних кар’єрних заходів двічі на рік і разових презентацій стало вже недостатньо. Відтак, у форматі щотижневих зустрічей-тренінгів з роботодавцями проєкт «Майстерня кар’єри» стартував восени 2019 року. Тоді ми просили роботодавців більше концентруватися на питаннях власне працевлаштування студентів – підготовки резюме, співбесіди, самопрезентації, а також показувати свої пропозиції для студентів за програмами стажування та практики.
  • Як реагують на такі пропозиції роботодавці? Як виглядає на практиці контакт між студентом і роботодавцем?
  • Варто наголосити, що роботодавець сьогодні дуже зацікавлений у налагодженні контакту зі студентами, потенційними кандидатами на вакантні посади, які у майбутньому можуть стати рушійною силою та джерелом інновацій у бізнесі. Роботодавець готовий у діалозі з Університетом розвивати та навчати фахівців, які після закінчення навчання вже будуть адаптовані до робочого процесу, роботи в команді та з розвиненими лідерськими якостями і відповідальністю. Новий сезон «Майстерні кар’єри 2020» ми відкрили з кредо «Design Your Future» і поставили собі за мету «витягти» від роботодавців все найпрактичніше і найактуальніше – тут і управління емоціями, і переговори, і публічний виступ, і такий часто бажаний серед студентів старт в ІТ-сфері. Незмінними залишилися огляд програм стажування та корпоративних кар’єрних можливостей для студентів.
  • Цільовою аудиторією таких заходів є студенти чи залучаєте також викладачів?
  • Нашою цільовою аудиторією передусім є студенти різних факультетів та курсів. Ми постійно комунікуємо з ними безпосередньо, а також зі студентськими організаціями та студентським самоврядуванням Університету. Намагаємося щоразу покращувати якість роботи, шукати нові формати, теми, підходи, аби бути цікавими для студента і орієнтованими на його потреби. Однак є і співпраця з викладачами, адже питання практичноорієнтованого навчання сьогодні постало для університетів гостро, як ніколи. Маємо спільне завдання націлити навчальний процес на формування актуальних компетентностей і навичок, наповнити навчальні програми актуальними для ринку праці підходами, інструментами, формами. Міністерство освіти і науки України визначило рівень працевлаштування випускників одним із ключових показників якості вищої освіти. Вже наступного року це впливатиме на розподіл фінансування між університетами. Тому ми хочемо бути корисними також і для викладачів, щоб вони краще відчували ринок праці, розуміли очікування роботодавців до підготовки студентів і впроваджували їх у свої програми. Викладачам також потрібна мотивація для саморозвитку. Освіта повинна не лише давати знання, а й розвивати студента, розкривати його сильні сторони та допомагати зрозуміти, чого він насправді хоче. Університет повинен бути привабливим для бізнесу. Окрім того, у нас були попередні перемовини і плани щодо проведення регулярних зустрічей бізнесу з викладачами, організації тижневих стажувань для викладачів в компаніях, створення спеціальних короткотермінових програм підвищення кваліфікації для викладачів із залученням бізнесу. У листопаді 2019 року наші працівники та викладачі вже долучилися до двотижневого інтенсиву від SoftServe «IT-tech Teachers». А в грудні ми мали вже власний пілотний захід – тижневий воркшоп для викладачів «Інновації в університетській освіті та менеджменті: трансфер технологій крізь кордони», в рамках якого відбулися зустрічі і з роботодавцями, і з освітніми експертами, колегами з Німеччини та екскурсія компанією SoftServe.
  • Повернімося до «Майстерні кар’єри». Як тепер виглядатимуть зустрічі студентів з потенційними роботодавцями?
  • Карантин – це не тільки жорсткі обмеження та заборони, а й гарна нагода для саморозвитку і навчання. Саме тому, онлайн-можливості для проведення тренінгів – чудова нагода для активної молоді та студентів, які гнучко можуть поєднувати навчання й особистий розвиток. Відділ кар’єрного розвитку та співпраці з бізнесом у час карантину та дистанційної роботи намагається ще активніше комунікувати зі студентами та проводити свої заходи в онлайн-режимі. Передусім ми повинні сприяти кар’єрному становленню та розвитку студентів і випускників Львівського університету, розвивати комунікацію і співпрацю з бізнесом, державним сектором, освітнім, науковим та експертним середовищем задля розвитку Університету та підвищення конкурентоспроможності його випускників на ринку праці. Упродовж квітня-травня на сторінці відділу у Facebook проводитимуться онлайн-трансляції та записи тренінгів проєкту «Майстерня кар’єри». Це тренінги з розвитку «м’яких навичок» від експертів та провідних роботодавців під назвою «Design your future», які працюватимуть з однією метою – допомогти сучасній молодій людині краще знайти, зрозуміти і реалізувати себе у кар’єрі. Тематика тренінгів різноманітна – від управління емоціями до користування Excel. До формування тем і вибору експертів ми підходили дуже ретельно, враховуючи побажання студентів і дослухаючись до запитів роботодавців щодо того, які саме навички випускників є для них важливими. Координатором проєкту є фахівець відділу Анастасія Мазур, яка щиро та віддано долучається до організації, пропонує цікаві ідеї і активно комунікує із усіма зацікавленими.
  • Які заходи з циклу «Майстерня кар’єри» вже відбулися?
  • Весняний семестр стартував дуже успішно для оновленої «Майстерні кар’єри». Кількість учасників перших двох тренінгів, які ми встигли провести, перевищувала 300 осіб. Говорили про методи управління конфліктами з фахівцями «Reikarz Hotel» та покращували свої навички користування Exel. До речі, багато учасників зверталися до нас із проханням трансляції та записів тренінгів. Тому ми і раніше шукали технічних можливостей для цього. Відтак, онлайн-робота – це додаткова можливість для тих, хто не мав змоги долучитися до нас наживо.
  • Що зараз готує «Майстерня кар’єри»?
  • Наразі маємо такий розклад проведення «Майстерні кар’єри»: 9 квітня о 14.00 – Система управління персоналом (Мар’яна Івашина, Arterium); 16 квітня о 14.00 – Емоції та мотивації (Еліна Сафонова, Zone3000); 22 квітня о 18.30 – Твій старт в ІТ ( Руслан Шляпаков, Logos IT-Academy); 23 квітня о 15.30 – Публічний виступ (Анастасія Дріжук, KPMG); 29 квітня о 9.30 – Продажі та переговори (Мар’яна Олійник, Банк Львів). Спікерами будуть представники різноманітних компаній-роботодавців (керівники підрозділів, тренери, психологи, HR та ін.), які проведуть тренінги, що будуть цікавими для студентів з різних курсів усіх наших факультетів та коледжів. Користуючись нагодою, ми вкотре запрошуємо студентів та усіх зацікавлених долучатися до нашої Майстерні і приєднуватися до онлайн-перегляду. Подальший розклад публікуватимемо на офіційному сайті та сторінці відділу у Facebook.
  • Як зараз відбувається працевлаштування студентів/випускників?
  • Певних вимог щодо працевлаштування випускників, незалежно від джерела фінансування навчання, немає. Відтак можна стверджувати, що випускник Університету вільно конкурує за привабливе місце на ринку праці з іншими його учасниками. Конкурує своїми професійними компетентностями, а отже знаннями, вміннями, навичками. Водночас коли ми говоримо про роботодавців, то часто розуміємо передусім бізнес, але для випускників Університету роботодавцями виступають також державний та громадський сектори, сама сфера освіти та науки. Створення та розвиток власної справи намагаємося теж тримати у фокусі нашої уваги. Дедалі актуальнішою стає самозайнятість через проєктну роботу чи надання послуг на умовах цивільно-правових угод, фрілансу. Щодо можливостей працевлаштування для сучасних випускників, то потрібно наголосити, що сучасні роботодавці дуже сподіваються на те, що кандидат матиме десятки різноманітних вмінь та навичок. Здатність креативно мислити й управляти часом, емоційна компетентність, знання іноземних мов, навички ефективної комунікації, нетворкінгу, керування проєктами, командоутворення, володіння інструментами розробки сайтів. Майже усі описи до вакансій переповнені таким переліком. Щоб залишатися успішним на ринку праці, розвивати свої компетенції та набувати нових знань, студенту вже з першого курсу потрібно, окрім відвідування лекційних та семінарських занять, які формують їхню свідомість та світогляд, долучатися до кар’єрних заходів.
  • Чи проводиться моніторинг працевлаштування випускників?
  • Звичайно, проводимо постійний моніторинг шляхом опитування роботодавців та випускників. У нас заплановане масштабне опитування на квітень-травень. Сьогодні якраз завершуємо роботу над оновленими опитувальниками для наших випускників і партнерів-роботодавців, за допомогою факультетів і кафедр формуємо розширену базу роботодавців і випускників. Намагаємося виявити «точки болю» і резерви для покращення працевлаштування. Не буде відкриттям твердження про те, що роботодавці, передусім бізнес, сьогодні зацікавлені в активних молодих людях, готових змінюватися, навчатися і розвиватися, які добре володіють іноземними мовами, мають хороші навички роботи з технікою та програмами.
  • Над якими ще проєктами працює Відділ кар’єрного розвитку та співпраці з бізнесом?
  • Зараз існує чимало проєктів. Основними є «EU Career Day» (міжнародний проект за ініціативи Представництва ЄС щодо поширення інформації про шляхи кар’єрного зростання для молоді та міжнародні кар’єрні можливості), «Employer inside» (екскурсії для викладачів та студентів до компаній-партнерів). Регулярно відбуваються презентації програм стажування та практики. Згадаємо й інтенсивний семінар-тренінг «Успіх можна спланувати» за підтримки Фонду сталого підприємництва Горста Рогуша для розвитку власної справи і сприяння самозайнятості. Цікавим є проєкт партнерства університетів України і Німеччини з трансферу технологій (партнер – Вюрцбурзький університет Юліуса Максиміліана), метою якого є розвиток співпраці та обмін досвідом з трансферу технологій, зокрема молодіжних стартапів та розвиток співпраці із бізнесом.
  • Карантин колись закінчиться. Чи плануєте залишати у роботі якусь дистанційну складову?
  • Спостерігаючи за останніми подіями, пов’язаними із глобальними протиепідемічними заходами, бачимо як світ пришвидшено переходить в онлайн і за прогнозами експертів по завершенні карантину ця тенденція збережеться. Тому, впевнені, ринок праці для молоді попри все не скоротиться. Проте, мабуть, зміняться вимоги до компетентностей, зокрема актуалізується комплекс навичок дистанційної роботи – від володіння спеціальними програмами відеоконференцій, веб-інструментами, вміння працювати з соціальними мережами і до вміння донести й обґрунтувати свою думку. І хто, швидше адаптується до цих реалій, той і отримає конкурентну перевагу на ринку праці. До речі, працюємо над ідеєю дистанційного проєкту «Роботодавець і криза: онлайн діалоги про кар’єру» про основні зміни, виклики та можливості ринку праці для молоді. Ми завжди відкриті для співпраці і радо запрошуємо долучатися до наших проєктів.
  • Дякую за розмову!

 

Розмовляла Юлія Гриценко

 

Сторінка Відділу кар’єрного розвитку та співпраці з бізнесом у мережі Facebook.

Instagram : @work.lnu

Telegram-канал: t.me/careeroffice

E-mail: depworkfrankolviv@gmail.com, lnucareeroffice@gmail.com.

Телефони: (032) 239-46-81, (096) 254 12 22