Розпочала роботу конференція, присвячена українській музиці в контексті національного просвітництва XIX століття

29 листопада 2023 року у Дзеркальній залі Львівського національного університету імені Івана Франка відбулося відкриття Всеукраїнської науково-практичної конференції «Українська музика в контексті національного просвітництва XIX століття (до 200-ліття від дня народження Івана Лаврівського)». Захід організувала кафедра музикознавства та хорового мистецтва факультету культури і мистецтв, а долучились до події дослідники культури зі Львова, Києва, Івано-Франківська та Вінниці.

З вітальним словом до присутніх звернувся проректор з науково-педагогічної роботи та соціальних питань розвитку Львівського національного університету імені Івана Франка Володимир Качмар. «ХІХ століття – це час відродження української культури, період, у який звучала українська мова, почали видаватися українські книжки, розвивалося мистецтво. Це століття яскраве багатьма цікавими особистостями, одним із яких є композитор Іван Лаврівський. Сьогодні ми маємо надзвичайно хорошу нагоду відзначити 200 років з часу його народження та обговорити розвиток українського музичного мистецтва у науковому колі. Дякую усім, хто провадить важливу роботу щодо пізнання і дослідження української ідентичності та низький уклін нашим Збройним Силам, завдяки яким ми маємо змогу продовжувати свою працю», – підкреслив Володимир Качмар.

Учасників конференції привітала в. о. декана факультету культури і мистецтв Мирослава Циганик. «Дякую усім, хто долучився до чудової ініціативи – наукової розмови про українську музику в контексті 200-ліття від дня народження українського композитора Івана Лаврівського. Програма сьогоднішньої конференції підкреслює багатогранність українського музичного мистецтва, адже ми будемо розмовляти про розвиток музики у різних регіонах нашої держави. Також матимемо за честь і обов’язок згадати діяльність багатьох сподвижників української культури. Вірю, що наша сила у єдності, у нашій пам’яті та непоборності, і ми все зможемо здолати разом. Зичу усім плідної роботи і нехай наша діяльність буде спрямована на перемогу», – акцентувала Мирослава Циганик.

Завідувач кафедри музикознавства та хорового мистецтва Львівського національного університету імені Івана Франка Тарас Дубровний також привітав присутніх та зазначив: «Наші доповідачі упродовж роботи конференції привідкриватимуть сторінки історії ХІХ століття, які часто були забороненими чи заплутаними. Власне, сьогодні ми повертаємо нашу історію – історію української музики».

Опісля вітальних слів конференція продовжилася у форматі пленарного засідання, під час якого учасники заслухали доповіді на такі теми: «Роль галицьких композиторів-священників у європейській інтеграції української музичної культури», «Король реґентів Яків Калішевський (1856-1923) в українській хоровій культурі», «Українське мистецтво ХІХ століття і львівська флейтова школа», «Музична творчість Івана Лаврівського: огляд джерел», «Ірмолойний репертуар в освітній практиці Галичини XIX століття», «Музичне просвітництво в культурному піднесенні Східної Галичини (друга половина ХІХ століття)».

Музичним акордом конференції став виступ хору студентів освітньої програми «Хорове диригування» «Евфонія», який виконав композиції «Явися благодать Божія» (причасний на Богоявлення), «Херувимська пісня», «Заспівай ми, соловію» та «Крилець, крилець, соколе дай».

Надалі розпочалися секційні засідання, під час яких учасники конференції дискутували про просвітництво як покликання і професію, міжкультурні взаємозв’язки у становленні традиції розважального мистецтва в Галичині XIX століття, творчу діяльність композиторів доби класицизму у XIX столітті, хорові твори галицьких композиторів у диригентському репертуарі Євгена Вахняка, театр товариства «Руська Бесіда» і його вплив на формування музичної еліти Галичини. Присутні обговорили і генезу хорової традиції Миколи Леонтовича у творчості Родіона Скалецького, взаємозв’язок діяльності військових оркестрів та священицтва Галичини як чинник формування культури, тенденції фольклоризму в проєктах класичної музики в Україні та торкнулися багатьох інших аспектів розвитку української музики в контексті національного просвітництва XIX століття.

Світлини: Ярини Пришляк Більше фото