Університет як важливий центр реалізації соціальної відповідальності – досвід реалізації третьої місії у Лундському університеті

У рамках реалізації дослідницької компоненти міжнародного проєкту програми Еразмус+ «Посилення співпраці між університетами і громадами»/ Project EU Erasmus+ «Universities-Communities: strengthening cooperation» (UNICOM) 6 по 10 листопада 2023 року відбувся завершальний візит представниць Львівського національного університету імені Івана Франка до Лундського університету (Швеція).

Керівниці центру забезпечення якості освіти Ірина Іваночко та планово-фінансового відділу Світлана Сас ознайомилися із європейськими практиками реалізації третьої місії на прикладі Університету м. Лунд (Швеція).

Основні аспекти соціальної ролі закладів освіти розкрила доцентка з стратегічних комунікацій і старша викладачка з європейських студій Лундського університету Анна-Марія Дучеач Сегестен. Законодавством Швеції закріплено обов’язок ЗВО співпрацювати з суспільством, а також інформувати інших про свою діяльність і гарантувати використання результатів досліджень, проведених університетом. Особливо важливою роллю під час реалізації третьої місії наділений науковець (дослідник). Підтвердженням цього є проведені у Швеції соціологічні дослідження, які демонструють 71% рівня довіри суспільства до ЗВО.

Досвід реалізації соціальної ролі Лундського університету ґрунтується, зокрема, на активній комунікації між академічними колами і суспільством у різних форматах, наприклад шляхом залучення науковців (дослідників) до участі в панельних дискусіях, діалогах спільно з політиками, експертами на актуальні теми; забезпеченні доступу до наукових публікацій; організації і проведенню відкритих лекцій для широкої аудиторії, створенню подкастів, а також на побудові активного профілю науковців університету в соціальних мережах.

Іншим компонентом третьої місії університету є посилення інноваційної діяльності, наприклад через участь Лундського університету в стратегічній інноваційній програмі, спрямованій на формування життєздатності міст, зокрема участі у екологічному проєкті дев’яти міст Швеції.

Окремої уваги заслуговує досвід Університету Лунда щодо інтеграції культурних елементів в освітню і наукову діяльність. В основі моделі третьої місії ЗВО у Швеції є ідея того, що університет – це не лише осередок здобуття освіти, а й важливий центр реалізації соціальної відповідальності.