«Інноваційні підходи в освіті дітей із особливими освітніми потребами»

17-18 травня 2018 року факультет педагогічної освіти Львівського національного університету імені Івана Франка спільно із факультетом корекційної педагогіки та психології Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, ВГО «Українська асоціація корекційних педагогів», ГО «Справа Кольпінга В Україні», ВГО «Інститут соціальної політики» провів ІІ Всеукраїнську науково-практичну конференцію «Інноваційні підходи в освіті дітей із особливими освітніми потребами»,

Понад 250 науковців і практиків з різних куточків України – Києва, Запоріжжя, Одеси, Житомира, Донецька, Кропивницького, Івано-Франківська, Сум, Тернополя, Дніпра, Харкова, Хмельницького, Полтави, Мелітополя  зібралися з метою обговорити досягнення та перспективи в організації освіти дітей з особливими потребами.

Відкрив конференцію директор Департаменту атестації кадрів вищої кваліфікації та ліцензування Міністерства освіти і науки України, віце-президент ВГО «Українська асоціація корекційних педагогів», член-кореспондент НАПН України, доктор педагогічних  наук, професор  Андрій Шевцов, який передав побажання плідної праці і добрих результатів від  міністра освіти і науки України Лілії Гриневич. Андрій Гарієвич у вступному слові вказав на важливість проведення такого заходу і відзначив особливість місця його проведення – міста Львова з його привабливою багатовіковою історією і Львівського університету як одного із  найпотужніших  освітньо-наукових центрів України.  На його переконання,  в ЛНУ ім. Івана Франка за останні роки досягнуто вагомих успіхів у підготовці фахівців для сфери спеціальної освіти, тут отримали наукове обґрунтування і практичне впровадження новітні методики роботи з дітьми із особливими освітніми потребами, добре налагоджена робота кафедри корекційної педагогіки та інклюзії  факультету педагогічної  освіти з громадським сектором.

Начальник управління дошкільної, загальної середньої, професійної освіти, соціального захисту, позашкільної та виховної роботи, координації діяльності вищих навчальних закладів і науки департаменту освіти і науки Львівської облдержадміністрації Галина Яворовська  у своєму вітальному  слові  відзначила, що у питанні розвитку інклюзивного навчання місто Львів і Львівська область зробила помітні кроки вперед, навела приклади успішної праці у цьому напрямку окремих навчальних закладів й установ.

У зверненні  до учасників заходу  проректор Львівського національного університету імені Івана Франка, професор Ярослав Гарасим відзначив  актуальність  наукового  зібрання,  яке  об’єднало науковців і практиків з усієї України. Він наголосив на необхідності і надалі активно розвивати систему роботи з дітьми із особливими освітніми потребами, сміливо впроваджувати інноваційні підходи, вдосконалювати зміст професійної підготовки фахівців спеціальної освіти. Ярослав Іванович, зокрема, зауважив, що увага й усебічна допомога особам з інвалідністю – це глибока своїми коренями гуманістична освітньо-виховна традиція в Україні і на зараз ставлення до осіб із особливими потребами  є мірилом духовно-моральних цінностей суспільства.

Декан факультету педагогічної освіти Дмитро Герцюк у своєму вітальному слові подякував чисельній аудиторії за увагу до проблематики  конференції і відзначив, що факультет педагогічної освіти Львівського університету, як один із організаторів цього заходу, упродовж останніх років активно працює у ділянці спеціальної освіти.  До основних здобутків декан, зокрема,  відніс перший випуск бакалаврів корекційної педагогіки, які розпочали свою практичну діяльність у навчальних закладах різних типів, започаткування магістратури, реалізацію широкого спектру наукових досліджень, в тому числі тем, що фінансуються за рахунок державного бюджету, участь у виконанні міжнародного проекту «Удосконалення підготовки викладача для прикладного навчання в галузі професійної освіти в рамках  програми «Еразмус+» тощо.

Учасників конференції привітав також член Правління ГО «Справа Кольпінга в Україні», професор кафедри корекційної педагогіки та інклюзії ЛНУ ім. Івана Франка Ігор Островський. Він, зокрема, підкреслив, що процес деінституалізації та впровадження інклюзивної освіти дітей з особливими потребами в Україні є наслідком діяльності і цілої низки громадських організацій. Їхнє широке залучення до напрацювання нормативно-правової  бази, проведення тренінгів, семінарів, круглих столів, науково-практичних конференцій суттєво активізують процеси формування інклюзивного середовища  в освіті загалом.

На пленарному засіданні провідні фахівці в галузі освіти дітей із особливими потребами зупинилися на важливих та ключових аспектах інклюзивної освіти.

Так,  А. Г. Шевцов у своєму виступі акцентував на структурі  психологічного механізму соціальної адаптації молоді з обмеженнями життєдіяльності; Д. І. Шульженко, доктор психологічних наук, професор кафедри психокорекційної педагогіки Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова проаналізувала психологічні умови оптимізації інклюзивних процесів в Україні; І. В. Мартиненко, доктор психологічних наук, доцент кафедри логопедії Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, виконавчий директор ВГО «Українська асоціація корекційних педагогів» наголосила на важливості подолання комунікативної дезадаптації як умови ефективної соціалізації дитини з мовленнєвими порушеннями;  професор І. П. Островський  звернув  увагу присутніх на важливість підготовки нового типу фахівців до якісного  психолого-педагогічного супроводу особи під час інклюзивного навчання в закладах професійної освіти.

Продовження конференції відбулося у форматі секційних засідань, на яких науковці та практики обговорювали актуальні проблеми ортопедагогіки та реабілітології, організації навчання дітей з особливими освітніми потребами, логопедичні технології та проблеми підготовки  фахівців для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами тощо.

Конференція вирізнялася не лише глибоким та змістовим теоретичним наповненням, а й своїм прикладним значенням. Свідченням цього є велика кількість майстер-класів (в загальній кількості 21), на яких присутні познайомилися з найновішими практиками, які застосовують у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами.

Також під час роботи конференції відбулося підведення підсумків і нагородження переможців   конкурсу студентських науково-методичних робіт, що проходив під патронатом Української асоціації корекційних педагогів.

Учасники відзначили високий рівень організації наукової конференції, її практичну спрямованість, тісний взаємозв’язок з науковими досягненнями та висловили сподівання на подальші плідні зустрічі.

Світлини: Ігоря Бущака Більше фото