Науково-практична конференція «Індивідуальний супровід осіб зі спектром аутистичних порушень: підготовка та підвищення кваліфікації фахівців»

Впродовж 24-25 червня 2015 року з ініціативи громадської організації «Справа Кольпінга в Україні», спільно з Міністерством освіти і науки України, Львівською обласною державною адміністрацією, Львівським національним університетом імені Івана Франка та експериментальним навчальним закладом Всеукраїнського рівня «Львівська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат «Довіра»» відбувалася науково-практична конференція «Індивідуальний супровід осіб зі спектром аутистичних порушень: підготовка та підвищення кваліфікації фахівців».

У науковому форумі взяли участь близько 50 учасників, серед яких представники департаменту вищої школи, департаменту загальної, середньої та дошкільної освіти Міністерства освіти і науки України, голова центральної психолого-медико-педагогічної консультації, викладачі Львівського національного університету імені Івана Франка, Східноєвропейського національного університету ім. Лесі Українки (м. Луцьк), Рівненського інституту Університету «Україна» (м. Рівне), Інституту післядипломної освіти (Івано-Франківська та Львова), директори та педагоги навчально-реабілітаційних центрів, ДНЗ, науковці провідних університетів країни, лідери громадських організацій та батьки дітей із особливими потребами.

Урочисте відкриття конференції відбулося у Малій сесійній залі Львівської обласної ради. Учасників привітала директор департаменту освіти і науки ЛОДА Олександра Небожук, яка наголосила на тому, що робота з дітьми із особливими потребами надзвичайно складна, проте, за її словами, ця конференція є одним із тих етапів, які дозволять перейти від теоретичної частини до реалізації практичних кроків у процесі вдосконалення педагогічної роботи викладачів та вчителів. Особливу подяку Олександра Іванівна висловила доктору психологічних наук, професору кафедри психології Львівського національного університету імені Івана Франка, завідувачу центру неперервної освіти Інституту післядипломної освіти та доуніверситетської підготовки, голові товариства «Родина Кольпінга» Катерині Островській, яка «своєю активною життєвою позицією та професіоналізмом сприяє реалізації багатьох ініціатив».

До вітальних слів також долучилася начальник відділу освіти дітей із особливими потребами Міністерства освіти і науки України Тетяна Симоненко, зазначивши, що сьогодні «фахівцям, необхідний творчий пошук задля удосконалення дій, які б сприяли поліпшенню роботи із дітьми з особливими потребами.

«Питання освіти дітей з особливими потребами, потребує обміну досвідом між фахівцями заради вирішення багатьох назрілих проблем», – вважає головний спеціаліст відділу педагогічної та післядипломної освіти департаменту вищої освіти Міністерства освіти і науки України Ольга Божко. За її словами, під час роботи конференції усім учасникам потрібно звернути увагу на ті проблеми, які сьогодні є у навчальних закладах і спільними зусиллями спробувати їх вирішити.

Від імені адміністрації Львівського національного університету імені Івана Франка учасників привітав проректор з науково-педагогічної роботи, професор Ярослав Гарасим. Ярослав Іванович зауважив, що «в культурі українського народу ще здавна існувало неписане правило – допомагати неповносправним людям. Вони завжди перебували у центрі громади, а отже не відчували своєї інакшості». Відтак, на думку Ярослава Гарасима, вирішуючи проблеми освіти дітей із особливими потребами, наше суспільство демонструє свій цивілізаційний розвиток і водночас продовжує добрі традиції української нації.

До вітальних слів долучилася завідувач кафедри психології Львівського національного університету імені Івана Франка Софія Грабовська. Софія Леонідівна висловила сподівання, що робота конференції буде плідною, адже «від часу попередньої зустрічі ми, безперечно, набули нового досвіду. А отже, обмін міркуваннями та враженнями стане цінним для усіх нас».

Конференція продовжила роботу у форматі пленарного засідання та секцій. Учасники взяли участь в обговоренні актуальних питань із підготовки та підвищення кваліфікації фахівців, зокрема зосередили увагу на нормативно-правовому аспекті забезпечення освіти для дітей із особливими потребами, означили рівень готовності педагогічних працівників до надання консультативних послуг дітям із порушеннями психофізичного розвитку та визначили роль неперервної освіти у підготовці спеціалістів для індивідуального супроводу дітей із обмеженими можливостями.

Також під час конференції учасники обговорили результати Всеукраїнського експерименту зі створення структурно-функціональної моделі надання комплексної допомоги дітям із розладами спектру аутизму та нюанси реалізації науково-практичного експерименту на базі Львівської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату «Довіра». Окрему увагу фахівці зосередили на особливостях педагогічного менеджменту корекційної роботи з аутичними дітьми й деталях підготовки та підвищення кваліфікації соціальних працівників для роботи із дітьми та молоддю з особливими потребами.

Учасники наукового форуму також обговорювали питання підготовки фахівців за спеціалізацією «Спеціальна психологія», проблемах створення та забезпечення належних умов доступу до вищої освіти осіб з інвалідністю та обмінялися міркуваннями щодо подолання маргінального соціокультурного становища осіб 50+ за допомогою дозвілля.

У відповідності до галузевої Концепції розвитку неперервної педагогічної освіти, затвердженої Наказом МОН України від 14.08.2013р № 1176, неперервна освіта реалізується шляхом оптимізації мережі вищих навчальних закладів та закладів післядипломної педагогічної освіти з метою створення умов для неперервної освіти педагогічних працівників; оптимізації системи перепідготовки працівників і підвищення їхньої кваліфікації (модернізації системи післядипломної освіти на основі відповідних державних стандартів); створення у структурі вищих навчальних закладів дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних навчальних закладів – лабораторій, центрів практичної підготовки студентів, тренінгових центрів та центрів педагогічних інновацій; створення системи навчальних закладів для забезпечення освіти дорослих відповідно до потреб особистості та ринку праці; підвищення ролі позашкільної освіти шляхом розширення виховного впливу соціальних інститутів, культурних, політичних, економічних.

Для ефективного впровадження Концепції неперервної освіти, учасники конференції виокремили основні механізми її реалізації. Фахівці вважають, що потрібно оптимізувати мережі вищих навчальних закладів/профілю підготовки за підсумками вступної кампанії «Абітурієнт-2015», а також оптимізувати галузі знань та спеціальностей, за якими проводитиметься підготовка магістрів та бакалаврів згідно Постанови Кабміну України №266 від 29 квітня 2015 року.

Також у резолюції конференції йдеться про необхідність оптимізації обсягу державного замовлення на підготовку спеціалістів (бакалаврів та магістрів) у відповідності до наявного ринку праці – скорочення бюджетних місць щодо підготовки ряду економічних, технічних, гуманітарних спеціальностей та збільшення обсягу державного замовлення щодо підготовки нових спеціалістів, наприклад, для організації інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами. Критерієм такої оптимізації учасники конференції вважають фактичне працевлаштування випускників за спеціальністю чи суміжною спеціальністю.

Також фахівці наголошують на необхідності створення конкурентного ринку надання освітніх послуг щодо підвищення кваліфікації працівників. Реалізувати ідею такого середовища учасники конференції пропонують за допомогою механізму: вибір закладу підвищення кваліфікації спеціалістом, який прагне удосконалюватися, на основі принципу «кошти за спеціалістом», або за власні гроші спеціаліста в умовах дефіциту бюджету, що стимулюватиме інституції післядипломної освіти модернізувати форми роботи, підвищувати якість надання освітніх послуг, і в цілому забезпечить ефективність процесу підвищення кваліфікації.

Також учасники Конференції наголошують на необхідності створення умов для освіти дорослих. Зокрема пропонується, створити Університети Третього Віку для задоволення освітніх потреб старших людей та вимог ринку праці (підготовка «доглядальника», «асистента дитини» та ін.). Ще однією вагомою ініціативою, яка повинна позитивно вплинути на розвиток освітнього середовища є створення центрів неперервної освіти у співпраці ліцензованих державою освітніх установ та НРЦ, опорних ДНЗ, тренінгових центрів громадських організацій та благодійних фондів, які забезпечуватимуть базу практичної підготовки фахівців.

Світлини: Олега Вівчарика Більше фото