Дисертант

Пасічний Роман Ярославович

Тема

Формування соціально-політичної доктрини Української Греко-Католицької Церкви

Дата захисту

10.06.2016

Місце праці

Національний університет "Львівська Політехніка", старший викладач кафедри політології та міжнародних відносин

Науковий керівник

Гетьманчук Микола Петрович, доктор історичних наук, професор, завідувач кафедри українознавства Львівського державного університету внутрішніх справ МВС України

Кафедра, де виконана дисертація

Кафедра політології та міжнародних відносин Національного університету "Львівська Політехніка"

Анотація

Пасічний Р.Я. Формування соціально-політичної доктрини Української Греко-Католицької Церкви. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата політичних наук за спеціальністю 23.00.01 – історія та теорія політичних вчень. Львівський національний університет ім. І. Франка. – Львів, 2016.

Дисертація є цілісним політологічним дослідженням, у якому відображено основні напрями дослідження соціальних концепцій греко-католицизму, їх впливу на політичну дійсність, науковцями та конфесійними теологами. Опрацювання їх наукових доробків дозволило визначити простір, в якому перехрещуються функції релігії та політики, точки перетину їх інтересів, виявити спільні і відмінні риси в природі та впливі на суспільство цих суспільних феноменів. Поява значної кількості теоретичних розробок висвітлення проблеми взаємовідносин політики і релігії переважно історичного, соціально-філософського і релігієзнавчого аспектів, вимагає також політологічного обґрунтування основних тенденцій та трендів взаємодії політичних і релігійних структур, визначення того суспільно-політичного простору, в якому відбувається перетинання їх основних функцій, інтересів тощо. Детальний аналіз джерел соціальної доктрини та поділ їх за “принципом обов’язковості” дозволив розділити їх на доктринальні (офіційні документи церкви), та недоктринальні – праці католицьких теологів, філософів, соціологів та економістів, які носять дорадчий характер.

Це дозволило обґрунтовати політологічну дефініцію понять “соціальна доктрина” та “соціальне/суспільне вчення”, вказати на їх спільні риси і принципові відмінності. Вище зазначені терміни, а також поняття “соціальний дискурс”, “політична трансформація”, “суспільно-політичні перетворення” склали термінологічну базу даного дослідження.

Проаналізовано хронологічні рамки становлення соціальної доктрини католицизму, визначено, що політичні аспекти соціального вчення, в офіційних документах Католицької Церкви, випереджають за часом соціальні. Цим обумовлено розгляд поняття “соціальна доктрина” в її широкому розумінні та визначено початки становлення соціальної доктрини католицизму. Застосовуючи політологічні та філософські підходи при вивченні політичних аспектів соціальної доктрини, сформовано об’єктивний міждисциплінарний підхід об’єкту дослідження, а за допомогою релігієзнавчих підходів у вивченні об’єкта дослідження розкрито внутрішню глибину та зміст соціального вчення.

Досліджено процес становлення та розвитку соціального вчення католицизму, що дало можливість визначити базові принципи та поняття: гідність, солідарність, субсидіарність, спільне благо, які є основоположними для соціальної доктрини УГКЦ. Показано, що Католицька Церква тлумачить світ як місце зустрічі людини з Богом, та через своє вчення розвиває почуття відповідальності за нього. Таким чином у сферу соціальних аспектів вчення входить широке коло питань – від гідності людини до політики і економіки. У своїй доктрині католицизм прагне осмислити проблему соціальної справедливості, місце особистості в світі та її ставлення до нього. Розглядаючи проблему формування соціально орієнтованої держави, в християнському розумінні, було виділено принципи солідарності, справедливості і взаємної відповідальності в суспільстві. Церква, як суб’єкт соціального вчення безпосередньо розглядає лише релігійний і моральний аспекти суспільної проблематики, а її політичний, економічний та соціальний аспекти розглядаються опосередковано, з точки зору їх відповідності християнській моралі.

Відтворено систему антропологічних та соціальних поглядів греко-католицької доктрини. Розглянуто християнське бачення комплексу соціальних проблем, які вважаються Церквою важливими і актуальними, в сучасному світі. Проведений політологічний аналіз діяльності УГКЦ та її клерикальних організацій у сфері суспільно-політичного життя незалежної України дозволяє стверджувати, що її соціальне вчення постає як нормативна суспільна теорія затверджена в офіційних документах Церкви. Соціальна доктрина греко-католицизму постає як система “практичної” модернізації ставлення греко-католицизму до соціальних “викликів часу”. Дисертаційне дослідження показало наявність у даної конфесії власних потенційних можливостей  і специфічних методів модернізації, що дає можливість вченню пристосовуватись до різноманітних суспільних умов існування в сучасному динамічному світі.

Проаналізовано соціальну доктрину УГКЦ та її вплив на суспільно-політичні процеси в Україні. Політичні аспекти соціальної доктрини УГКЦ розглянуто в якості богословсько-антропологічної системи нормотворчого характеру. Визначено засади на яких базується соціальне вчення та історичні умови які сприяли його розвитку, еволюції та формуванню соціальної доктрини. Розглянуто становлення соціально-політичного вчення Української Греко-Католицької Церкви у контексті суспільно-політичних трансформацій в Україні, зокрема осмислення нею природи держави і політичної влади, позицію Церкви щодо демократії як політичного режиму і форми правління, актуальних суспільних та громадсько-політичних проблем. Досліджено механізм впливу Церкви, через соціальну доктрину, на суспільство та політичний процес, та зворотній вплив суспільно-політичних перетворень на соціальну доктрину, який спричиняє її модифікацію відповідно до вимог часу, у світлі католицького вчення з врахуванням місцевих етично-культурних особливостей. Доведено що, створення офіційних документів які легітимізують суспільно-політичні явища, в контексті соціального дискурсу, надають їм оцінки “істинно”, обґрунтування соціального порядку, норм та цінностей та дій у суспільно-політичному процесі виводить соціальну доктрину УГКЦ на політичний рівень та надає їй соціально-політичного забарвлення, а саму церкву робить учасником соціальної дійсності.Як наслідок під впливом соціальних змін, сума цих модифікацій трансформує соціальну доктрину УГКЦ, у соціально-політичну.

Ключові слова: соціальна доктрина, соціальне вчення, Українська Греко-Католицька Церква, суспільно-політичні відносини, державно-церковні відносини, трансформація, соціальний дискурс, спільне благо, субсидіарність, солідарність, гідність.

Опоненти

Офіційний опонент:Доктор політичних наук, професор Палінчак Микола Михайлович, Ужгородський національний університет, декан факультету міжнародних відносинЗавантажити відгук

Офіційний опонент:Кандидат політичних наук, доцент Ломака Іванна Іванівна, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, доцент кафедри політологіїЗавантажити відгук

Контактна інформація

Телефон: +38 067 308 97 81Email: rpasichnyy@gmail.com

Файл дисертації

Файл автореферату