Львівський університет відвідав керівник Центру забезпечення якості освіти НаУКМА Сергій Квіт

Найближчим часом Львівський університет планує затвердити Положення про внутрішню систему якості навчального процесу, а також створити Центр забезпечення якості навчального процесу, в якому буде інтегровано зусилля різних структурних підрозділів Університету, що покликані забезпечувати належну якість надання освітніх послуг. Напередодні цих нововведень ЛНУ ім. Івана Франка відвідав керівник Центру забезпечення якості освіти Національного університету «Києво-Могилянська академія», Голова Вченої Ради НаУКМА, професор Сергій Квіт. 12 вересня 2018 року Сергій Миронович зустрівся з викладачами й студентами Львівського університету, щоб поділитися досвідом роботи і ключовими здобутками очолюваного ним Центру – одного із перших в Україні спеціалізованих підрозділів (створений влітку 2016 року), що реалізовує центральне положення чинного Закону України «Про вищу освіту» – забезпечення високої якості університетської освіти.

Нинішній візит, як слушно зауважив Ректор Львівського університету, член-кореспондент НАН України, професор Володимир Мельник, вельми символічно перегукується з іншою важливою подією в історії української вищої освіти – п’ять років тому, 5 вересня 2013 року, тодішній Міністр освіти і науки України Сергій Квіт презентував широкій громадськості новий Закон України «Про вищу освіту». «Цей закон, попри агресивні нападки численних критиків, був проривним з точки зору реформування всієї системи українського суспільства, – наголосив Ректор. – І час показав, що ключові позиції й пріоритети, відображені в Законі, працюють».

Власне ґрунтовна годинна доповідь Сергія Квіта «Забезпечення якості сучасного університету» переконливо засвідчила, що здорової альтернативи переходові української вищої освіти на світові стандарти якості надання освітніх послуг – немає. Досвід Києво-Могилянської академії, яка, на відміну від більшості українських університетів, не обтяжена пережитками радянської системи викладання дисциплін і контролю знань студентів, може стати (і вже стає!) своєрідною дорожньою картою з реформування системи оцінювання якості освіти для всіх сертифікованих ЗВО України. Їхня кількість, до слова, перевищує навіть найсміливіші припущення – загалом в українській системі вищої освіти сьогодні працює 1446 закладів.

Як випливає із доповіді професора Квіта, імплементація в українську освітню систему передових методик оцінювання якості освіти не вимагає від університетських спільнот якихось надзусиль чи освоєння неймовірних технологій. Скажімо, діяльність Центру забезпечення якості освіти НаУКМА зосереджена на кількох доволі простих процедурах:

  • онлайн-опитування студентів, випускників, працедавців та викладачів;
  • участь у покращенні освітніх програм та бізнес-процесів у НаУКМА;
  • забезпечення принципів академічної доброчесності;
  • підвищення кваліфікації (професійний розвиток) викладачів.

Великий «секрет» забезпечення належної якості надання освітніх послуг – в ефективному зворотному зв’язку між отриманими в результаті регулярних опитувань даними про потреби ринку праці, запити студентів, потенціал викладачів та освітніми програмами кожного університету, в іманентній схильності академічної спільноти дотримуватися принципів наукової доброчесності, у внутрішній потребі кожного освітянина невпинно підвищувати свій професійний рівень (зокрема так звані soft skills – соціальні навички успішності), підтриманій університетом як самоврядною і саморегулювальною структурою. Ефективність цих процесів забезпечує їх повна публічність та повнота доступу до всієї супровідної інформації.

Доповідь Сергія Квіта викликала велике зацікавлення всіх присутніх. Участь у подальшій розмові взяли декан факультету іноземних мов Володимир Сулим, перший проректор Василь Височанський, проректор з науково-педагогічної роботи та міжнародної співпраці Марія Зубрицька, проректор з науково-педагогічної роботи Ярослав Гарасим, декан географічного факультету Володимир Біланюк, голова Студентського уряду ЛНУ ім. Івана Франка Богдан Іванусь, керівник відділу ліцензування й акредитації Ірина Іваночко, викладачі та студенти. Результати дискусії підсумував Ректор ЛНУ ім. Івана Франка Володимир Мельник, наголосивши на важливості збереження позитивних традицій кожного університету в Україні, що, вочевидь, зовсім не суперечить обраному вектору на модернізацію вищої освіти. Водночас Ректор висловив занепокоєння поспіхом окремих освітніх реформ в Україні.

«Серцевиною реформ освітньої системи має бути еволюційність. За своєю природою освіта – це ригористично-позитивна динамічна структура, що розвивається. В її основі – довіра до викладача і повага до студента», – наголосив Володимир Мельник. І запропонував професору Квіту тісніше скоординувати досвід Києво-Могилянської академії і Львівського університету у розбудові систем оцінювання якості освітніх послуг.

На завершення зустрічі Володимир Мельник запросив до слова проректора з науково-педагогічної роботи та інформатизації Львівського університету Віталія Кухарського, який ознайомив присутніх із результатами масштабного дослідження фахівців Університету «Принципи та процедури оцінювання і акредитації освітніх програм». Робота виконана в рамках проекту «Система забезпечення якості освіти в Україні: розвиток на основі ENQA стандартів та рекомендацій», і з її результатами можна ознайомитися на веб-сторінці ERASMUS QUAERE.

Більше фото