Психологічна служба Львівського університету: від індивідуального підходу до психологічної культури усіх учасників освітнього процесу

Психологічна служба Львівського національного університету імені Івана Франка безперервно стоїть на варті психологічної стабільності і гармонії у стосунках зі світом і собою як студентів, так і викладачів й працівників. Керуючись законодавством України та внутрішніми нормативно-правовими актами, структурний підрозділ є органічною частиною Львівського університету та виконує низку важливих функцій, які сприяють підвищенню ефективності навчально-виховного процесу в цілому.

Відповідно до рішення Вченої ради Львівського національного університету імені Івана Франка від 26 січня 2022 року Психологічна служба відтепер є окремим структурним підрозділом Львівського університету.

«Ми суттєво не змінюватимемо напрямки роботи, бо лише формально змінилося наше місце у структурі Університету, – зазначає керівниця Психологічної служби, психолог-практик Ольга Конюх. – Як і раніше, будучи частиною філософського факультету, ми продовжуватимемо працювати зі всім Університетом. Психологічна служба була і є практичним підрозділом – ми надаємо психологічний супровід в широкому розумінні – від індивідуальних консультацій, якими можуть скористатися як студенти так і викладачі й працівники Університету, до проведення лекцій, семінарів чи тренінгів».

Команда Психологічної служби Львівського університету – це п’ятеро працівників, які є випускниками Університету, зокрема кафедри психології філософського факультету. Це висококваліфіковані фахівці, які мають також додаткову освіту в галузі психології і психотерапії, що дозволяє надавати досить широкий спектр психологічних послуг.

«Іноді це – діагностика і скерування по спеціалізовану допомогу, або ж вирішення локальних, особистісних питань, як-от навчання, питання саморозвитку, розвитку софт-скілів – навичок, які потрібні для реалізації академічних знань. Окрім того, важлива частина нашої роботи – це профілактика і реагування на проблему, яка вже існує. Також намагаємося проводити так звану психоедукацію – розповідаємо як дбати про своє психічне здоров’я, на що звертати увагу. Це відбувається на різних зустрічах зі студентами, у різний спосіб – проводимо тренінги, семінари, різноманітні акції до Дня психічного здоров’я тощо», – пояснює Ольга Ігорівна.

«Згадався один цікавий момент із нашої роботи: одного разу ми проводили акцію до Дня психічного здоров’я, нам тоді допомагали студенти-актори факультету культури і мистецтв – вони грали людей, які мають психічні захворювання. Студенти були одягнені у гамівні сорочки, носили спеціальні таблички зі статистикою ментальних захворювань і роздавали цю інформацію студентам. Все відбулося у такому незвичному і цікавому антуражі, що, звичайно, було по-різному сприйнято. Утім, в такий епатажний спосіб ми вирішили донести інформацію про важливість ментальних захворювань. Але переважно формат нашої роботи – це лекції або семінари. Раніше ми проводили багато очних зустрічей, а зараз все відбувається здебільшого онлайн», – ділиться спогадами про робочий процес психологиня Ольга Конюх.

Важливо, що консультації у Психологічній службі Університету відбуваються безкоштовно, анонімно й конфіденційно. Працівники підрозділу можуть запитати вік, ім’я і факультет, на якому навчається студент, але людина має право відмовитися розголошувати ці дані. Таку інформацію використовують лише для узагальненої статистики. Психологи служби чітко дотримуються Етичного кодексу психолога і гарантують конфіденційність інформації та її нерозголошення.

Як розповідає завідувачка Психологічної служби Ольга Конюх, переважно на консультацію звертаються студенти, коли переживають значні труднощі і потребують якісної діагностики та фахового скерування. «Ми стикаємося з різними проблемами, зокрема, на жаль, трапляються і загрози суїциду. У такому випадку ми намагаємося вчасно реагувати, надавати інформацію, залучати батьків, лікарів. Були звернення як від студентів, які переживали такі стани, так і від їхніх одногрупників, або сусідів по кімнаті про такі підозри. Консультація психолога завжди є добровільною, задля її ефективності. А відтак, ми намагаємося налагодити або особистий контакт з людиною, яка може бути під загрозою, або встановлюємо контакт із рідними чи куратором групи й намагаємося попередити про ситуацію, максимально запобігти їй. Працюємо завжди на випередження, розповідаємо про ознаки, за якими можна побачити психологічні проблеми людини в депресивному стані. До слова, депресія іноді виглядає абсолютно по-іншому, ніж на картинках, вона може мати прихований характер, і ми розказуємо на що чи на які ознаки слід звертати увагу, щоб вчасно зреагувати», – зазначає Ольга Ігорівна.

Робота Психологічної служби Львівського університету надзвичайно важлива й потрібна у період пандемії. А відтак, дещо збільшилася кількість звернень про психологічну допомогу від молодих людей – студентів, які в силу соціальних обставин відчувають обмеження в повсякденному житті. Найпоширеніші проблеми, які турбують молодь, стосуються саме цього напрямку.

«В період пандемії кількість звернень на індивідуальні консультації збільшилась приблизно на 20%. Ми додали ще один формат роботи – це онлайн-консультування, оскільки здебільшого всі масові заходи тепер відбуваються дистанційно. Утім, якщо тільки є змога зустрітися зі студентами очно, ми одразу таку нагоду використовуємо. В теплу пору року організовуємо зустрічі просто неба», – розповідає Ольга Конюх.

«Якщо говорити конкретно про ті проблеми, які турбують людей зараз, то найчастіше ідеться про соціальну ізольованість: студенти, які, наприклад, переїхали жити окремо від батьків, змушені повертатися назад. Вони так чи інакше переживають певні труднощі, адже в один момент вони відділилися, стали дорослими, а тепер змушені повертатися ніби знову у дитячу позицію. Це проблема завжди актуальна, адже не всі батьки із розумінням ставляться до того, що їхні діти виросли», – наголошує психологиня.

Також, за словами Ольги Ігорівни, до певних психологічних проблем зараз призводить обмежена соціальна взаємодія, адже  студенти – це молодь, яка постійно потребує соціальної активності. «До нас здебільшого звертаються люди від 16 до 19 років, тобто 1-3 курс. Це вік, коли постають питання самовизначення, самоідентичності, проблеми у стосунках з іншими, у романтичних стосунках тощо.

«Інколи студенти, які вступили на 1-2 курс, мають певне розчарування у виборі фаху або цей вибір був зроблений не до кінця свідомо, і вони приходять до нас на консультацію розібратися: а що ж робити далі, як вчитися, як знайти мотивацію до навчання й таке інше. Є категорія студентів, які звертаються із певними конкретними труднощами: наприклад, мають страх виступів перед аудиторією чи страх перед негативною оцінкою. Ще одна категорія студентів, проблеми якої пов’язані безпосередньо із ментальним здоров’ям – це студенти із підвищеною тривожністю, депресивними станами. Часто у таких випадках ми проводимо діагностику і рекомендуємо звернутися по спеціалізовану допомогу. Такі запити зараз зросли. Ми пов’язуємо це із соціальними обставинами і з тим, що ковід трохи погіршує психічний стан. Утім, важко сказати чи це наслідки хвороби, чи взагалі всієї ситуації, яка сьогодні склалася в країні», – зауважила психологиня.

З реорганізацією Психологічної служби дещо спростилася комунікація  із іншими структурами Університету, тож психологи відділу планують дещо розширити формат роботи, поглибити просвітницьку діяльність та співпрацювати із громадськими організаціями.

За словами Ольги Ігорівни, цього навчального року працівники Психологічної служби започаткували нову програму – вебінари із ментального здоров’я для працівників і викладачів Університету.

«Це дещо новий формат роботи, спрямований саме на комунікацію із викладацьким складом і працівниками Університету. Такі вебінари триватимуть і  надалі. Зараз спільно із відділом маркетингу ми розробляємо подальшу тематику таких зустрічей. Окрім цього, у наших планах – значно збільшити поширення різних просвітницьких матеріалів: плануємо залучати й інтернет-джерела, і друковані варіанти. Також прагнемо розвинути співпрацю із громадськими організаціями, які займаються питаннями психічного здоров’я.  Важливо, що ми працюємо також і на запит – багато факультетів запрошують нас на зустрічі зі студентами, кураторами, викладачами. Ми маємо певні пропозиції, напрацювання, орієнтуємося у різних сферах зацікавлень професійної психології, можемо запропонувати й арт-терапію, і тренінги щодо софт-скілів, ораторського мистецтва тощо. То ж зі зміною статусу Психологічної служби надіємось, що вдасться дещо ширше проводити свою діяльність», – переконана Ольга Конюх.

Підсумовуючи, зазначимо, що турбота про власне ментальне здоров’я сьогодні є не менш важливою, ніж фізичне виховання і правильне харчування. У час, коли абсолютно всі послуги є у вільному доступі, пам’ятаймо про можливість звернутися до професіоналів задля власного розвитку і впевненості у своїх силах.

До слова, кожен охочий студент, аспірант, викладач чи працівник Університету може звернутися до Психологічної служби за телефоном 0630383738, написати на електронну скриньку psysluzhba.lnu@gmail.com, або ж прийти особисто за адресою вул. Коперника, 3 (ауд. 513). Також Психологічна служба доступна у мережі  Facebook.