Викладачі факультету журналістики реалізували проєкт про психологічну стійкість медійників

Проєкт «Як медійнику досягти психологічної стійкості», а саме цикл з 12 вебінарів для локальних медіа Львівщини, Сумщини та Миколаївщини, реалізувала громадська організація «Західноукраїнський медіа-центр «Нова журналістика» (м. Львів) було реалізовано упродовж грудня 2023 року спільно із Центром журналістської солідарності  Національної спілки журналістів України (м. Львів), Сумським пресклубом (м. Суми) та кафедрою журналістики  та філології Міжнародного класичного університету імені Пилипа Орлика (м. Миколаїв). Проєкт організували у співпраці з Європейським Центром Свободи Преси Та Медіа (ECPMF) в рамках програми Voices of Ukraine, яку підтримує Міністерство закордонних справ Німеччини. Керівниця проєкту – доцентка кафедри української преси факультету журналістики Львівського національного університету імені Івана Франка Соломія Онуфрів.

Для цільової аудиторії було обрано 3 фокус-групи: редактори, журналісти локальних видань, студенти-журналісти університетів з Львівщини, Сумщини, Миколаївщини (75 осіб), які стали у часниками 12 вебінарів. Для роботи з фокус-групами до проєкту залучили місцевих координаторів: Наталію Войтович (Львів), Аллу Федорину (Суми), Валентину Стєкольщикову (Миколаїв).

У реалізації проєкту взяли участь 7 запрошених спікерів: соціальний психолог, засновник волонтерського проєкту «Як ти, брате?» Антон Семенов, засновник Школи універсального журналіста, секретар НСЖУ Віталій Голубєв, доктор наук із соціальних комунікацій, професор, завідувач кафедри зарубіжної преси та інформації факультету журналістики Львівського національного університету імені Івана Франка Мар’ян Житарюк, доцентка кафедри української преси факультету журналістики Львівського національного університету імені Івана Франка Соломія Онуфрів, психологиня у методі когнітивно-поведінкової терапії, кандидатка наук із соціальних комунікацій, доцентка кафедри зарубіжної преси факультету журналістики Львівського національного університету імені Івана Франка Ольга Квасниця, продюсерка міжнародних медіа (BBC World, 60 minutes, Netflix), лауреатка Emmy за документальний фільм, журналістка Софія Кочмар, військовий та соціальний психолог Олег Покальчук. Відтак було проведено 12 вебінарів на такі теми: «Як екологічно спілкуватися з тими, хто зазнав травматичного досвіду або перебуває в поганому психологічному стані», «Як справлятися з системною втомою, вигоранням та травмою свідка», «Особиста інформаційна стійкість», «Планування і тайм-менеджмент в умовах невизначеності», «Журналісти в умовах війни за незалежність: професійні та громадянські обов’язки», «Особливості журналістського спілкування з людьми, що пережили травматичні події», «Типологія основних персональних психологічних травм і механізми запобігання»,  «Динаміка психологічної пандемії і зміна соціальних установок», «Як журналісту не (ре) травматизувати героїв, аудиторію і себе, якщо ми пишемо про травму війни», «Психологічна стійкість журналістів у час війни».

Для анонсування кожного окремого вебінару було розроблено 16 промороликів (сценарій, розробка концепції та дизайну, запис відео, обробка звуку, монтаж). Під час реалізації проєкту була проведена промоційна робота, зокрема поширення інформації про вебінари серед цільової аудиторії: анонсування, популяризація та інформаційний супровід подій у соціальних мережах Facebook, Instagram, Youtube; комунікація з потенційними користувачами, конструювання Google Forms та аналіз зібраної інформації; технічне асистування під час онлайн-подій, зокрема, створення події на платформі Zoom, їхній відеозапис, чат-менеджмент; створення групи у Telegram для швидкого реагування на запити користувачів; відбір та створення фокус-груп. Окремої уваги заслуговує експертне модерування під час проведеного циклу вебінарів.

У процесі  впровадження проєкту на основі матеріалів спікерів упорядковано електронне та друковане видання «Експрес-ґайд за циклом вебінарів «Як медійнику досягти психологічної стійкості». На цьому етапі було проведено технічне та літературне редагування авторських матеріалів, коректура, макетування та дизайн, обробка ілюстрацій, додрукарська підготовка, публікація електронного видання у форматі PDF. Було заплановано видати 100 примірників, однак за рахунок зекономлених коштів зі статті 8 і 12 вдалося зробити додрук ще 20 примірників гайду. Електронний посібник гайду має гіперпосилання на проморолики та відео записаних вебінарів.

Цілі проєкту було досягнуто як кількісно, так і якісно. У циклі вебінарів взяли участь редактори, журналісти локальних медіа, а також викладачі та студенти факультетів та кафедр журналістики Львова, Сум та Миколаєва. Серед представників локальних медій Львівщини: Павло Дак (ІА «Вголос»), Дарина Романишин (Суспільне Львів), Олександра Семенюк (МТРК «Місто»), Юлія Рак («Район.іn.ua»), Роман Смілка (газета «Народна думка», м. Городок), Іван Магуряк («24 Канал»), Олена Протопопова («Новий день», газета та інтернет-видання), Валерія Маркуш (газета «Яворівський голос Плюс»), Станіслав Васюрко («Еспресо»), Юлія Бабічин (онлайнмедіа «Бунт»), Вероніка Матвієнко (комунікаційниця Львівського територіального медичного об’єднання №3), Діана Ракус («Знай це»), Юлія Порціна («Жидачів ФМ»), Назарій Ольшанський («Розділля 93 ФМ»), Сніжана Добромильська (Інформаційно-політичний портал «Новини.LIVE»), Юрій Сколоздра (ІА «Західний Інформаційний фронт»).

Представники локальних медіа Сумщини: Олександр Моцний (Краснопільська газета «Перемога»), Леся Шелест (ТРК Тростянець), Валентина Погорєлова (філія АТ «НСТУ» «Сумська РД»), Оксана Шевель (газета «Перемога»), Наталя Назарова («Центр журналістської солідарності, м. Дніпро), Ігор Рекун («Топ Конотоп»), Людмила Биваліна («Данкор онлайн»), Павло Ключник (газета «Вісті Роменщини»), Тетяна Юхта («Суспільне Суми»), Ірина Коваленко (ТРК «Акцент»), Юлія Колодич («Svidok»), Олексій Пасюга (Великописарівська газета «Ворскла»).

Представники локальних медіа Миколаївщини: Максим Недавній («Команда-UA»), Андрій Кукін (соціальне медіа «Медіамайстерня»), Ірина Василишина («Новини-N»), Марія Хаміцевич («НикВести»), Назарій Рубаняк (Суспільне, Миколаїв), Олександр Матюшенко (Телекомпанія «МАРТ»), Ірина Василенко (дитяче видання «Країна Творчості»), Олена Горячева (фрілансерка).

Зазначимо, що із зареєстрованих 75 учасників проєкту сертифіковано 50 найбільш активних представників локальних медіа вказаних регіонів. Додаток із сертифікатами учасників можна переглянути на Гугл-диску, а також подяки місцевим координаторам та спікерам проєкту.

Також було проведено інформаційну кампанію проєкту у локальних медіа та соціальних мережах медіацентру. Зокрема, інформація про всі заходи та події була опублікована у різних соцмережах ГО «Західноукраїнський медіа-центр «Нова журналістика»:

  1. FB-сторінці Західноукраїнський медіа-центр «Нова журналістика» https://www.facebook.com/WUMCNJ;
  2. Youtube каналі https://www.youtube.com/user/wumcNJ/videos (записи 12 вебінарів);
  3. у «Тік-ток» https://www.tiktok.com/@nova_zhurnalistyka (16 промороликів).

Анонси про цикл вебінарів  та матеріали після проведених заходів були опубліковані у львівських, сумських та миколаївських медіа. Зокрема, 8 грудня 2023 року на сайті «Леополіс» (Львів) – новина «Працівників локальних медіа Львівщини запрошують на безкоштовні вебінари», 8  грудня 2023 року  на сайті «Медіаколо» Сумського прес-клубу – новину «Психологічна стійкість та самодопомога для медійників», 5 січня 2024 року на сайті Національної спілки журналістів України вийшов матеріал учасниці проєкту Аліни Штемпель «Продюсерка міжнародних медіа Софія Кочмар: «Травмує не журналістика, а ця жорстока реальність», 18 січня 2024 року миколаївські журналісти опублікували матеріал «Психологічна підтримка для миколаївських медійників: Університет імені Пилипа Орлика один із реалізаторів програми від МЗС Німеччини».

Отже, можемо резюмувати: завдяки участі у вебінарах, отриманню матеріалів «Експрес-гайду», можливості перегляду вебінарів за QR-кодом у будь-який час цільова група отримала експертну, фахову інформацію та знання від авторитетних журналістів-практиків, психологів та науковців. Це в результаті суттєво допомогло сформувати необхідні компетентності та інструментарій: як  підвищити власну психологічну стійкість під час війни, як грамотно комунікувати з ветеранами, волонтерами, внутрішньо переміщеними особами, не ретравматизуючи співрозмовника, як проявляти емпатію, щоб не відбулося емоційне вигорання.

До речі, щодо майбутніх перспективних тем для українських журналістів, то за результатами проведеного опитування учасників проєкту найбільш цікавими темами для представників локальних медіа є фактчекінг (66 %), психологічні аспекти роботи журналістів (58%), медіаграмотність (33 %), цифрова безпека (25%). Це свідчить про постійний інтерес медійників до теми проєкту та потребу працювати над підвищенням рівня психологічної стійкості та іншими професійними навичками, особливо в умовах російської агресії.