Упродовж 17–29 липня 2023 року студенти та викладачі Львівського національного університету імені Івана Франка беруть участь у Літній школі Unlocking Ukraine: A Journey through Language, Culture, and History («Відкриваючи Україну: подорож через мову, культуру та історію»), яку спільно організували Львівський і Бірмінгемський університети. Цей захід є частиною комплексної програми співпраці обох університетів, які стали побратимами в рамках ініціативи Twinning: Supporting Ukrainian Universities, урочисто підписавши меморандум про партнерство 28 червня 2022 року.
Львівський університет має тривалу традицію проведення українознавчих шкіл, але вперше така школа відбувається за межами України на базі Бірмінгемського університету у співпраці з британськими колегами. Мета організованої школи — поширювати серед британської молоді українську культуру та мову, познайомити світову спільноту з нашою державою, її багатою історією, та зміцнювати британсько-українську співпрацю.
Ця двотижнева подія об’єднала понад 30 освічених та небайдужих людей з усієї Британії, які щиро прагнуть відкрити для себе Україну, її історію, мову та культуру. Важливо, що школа також дає можливість відокремити у колективній світовій свідомості нашу державу від країни-терориста. Unlocking Ukraine — це школа про самобутність, ідентичність та багатство української культури.
Як зазначає проректор із науково-педагогічної роботи та міжнародної співпраці Сергій Різник, «спільна Літня школа з україністики є прекрасним свідченням британсько-української солідарності, а також переконливим виявом лідерства Львівського університету у популяризації української мови, культури, історії та інституціоналізації українських студій за кордоном».
У рамках першого дня програми українська поетеса та літературознавиця, професорка кафедри теорії літератури та порівняльного літературознавства філологічного факультету Олена Галета прочитала першу лекцію для учасників на тему: «Сучасна українська література: канон, спільнота, культурна уява». До уваги авдиторії було представлено і діахронічний зріз величі української літератури, окреслено творчість видатних постатей, зокрема Тараса Шевченка, Пантелеймона Куліша, Івана Котляревського та низки інших творців української культури.
Упродовж наступних двох днів доцентка кафедри перекладознавства і контрастивної лінгвістики та керівниця Центру англомовної академічної і крос-культурної комунікації Львівського університету Ірина Одрехівська прочитала цикл лекцій про історію рецепції та динаміку культурних діалогів української літератури в англомовному просторі. Окрему увагу лекторка також приділила питанням розвитку української авангардної культури в діаспорі та її ролі у творенні модерної української ідентичності.
Також в програмі школи у наступні дні заплановані лекції асистентки кафедри перекладознаства і контрастивної лінгвістики імені Григорія Кочура факультету іноземних мов Анни Галас і доцента кафедри польської філології філологічного факультету Остапа Сливинського. Крім того, з доповідями виступатимуть британські колеги-експерти у галузі україністики, славістики, історії Центрально-Східної Європи. Щодня до обіду учасники школи мають можливість вивчати українську мову з доценткою кафедри українського прикладного мовознавства Іриною Збир та старшою викладачкою цієї ж кафедри Олександрою Антонів. Передбачена і культурна програма — знайомство з українським кінематографом, театром і традиціями української кухні.
У перший день школи студентки Львівського університету Ангеліна Бережненко, Любов Микієвич, Андріана Тереховська мали можливість виступити перед учасниками школи та розповісти про життя Університету під час війни. Студентки звернули увагу на проблеми та виклики, які виникли внаслідок повномасштабного вторгнення — переривання освіти, вимушене переміщення викладачів і студентів, перебування за кордоном тощо. Крім того, було охарактеризовано діяльність Університету як реакцію на сучасні виклики, порівняно його життя до та після 24 лютого 2022 року та окреслено перспективи подальшого розвитку. Студентки розповіли і про своє життя та діяльність студентського самоврядування у такий непростий час, а також про те, яким бачать своє майбутнє. «Ми налаштовані позитивно. Усвідомлюємо всі труднощі, які кожному в нашій країні ще належить подолати, але ми щиро віримо в наше успішне майбутнє як вільної нації. І у нас є ще більше підстав вірити в це, оскільки ми маємо таких чудових друзів у всьому світі, як ви. Щиро сподіваємося, що наші студенти, які зараз перебувають за кордоном або в Збройних Силах України, безпечно повернуться і продовжать навчання. Ми зробимо все можливе, щоб сприяти створенню платформ для міжнародного обміну знаннями та досвідом. І ми покажемо, який вплив може мати студентство на ключових етапах життя держави», — зазначила Ангеліна Бережненко, студентка факультету педагогічної освіти та колишня очільниця Студентського уряду Університету.
Слухачі дуже тепло привітали спікерів, вони були зворушені та висловлювали свою безумовну підтримку всім українцям. Після виступів учасники школи змогли поспілкуватися з представниками нашого університету та поставити запитання.
Студенти ЛНУ ім. Івана Франка також допомагають британцям у вивченні української під час ранкових мовних занять. Андріана Тереховська, студентка факультету іноземних мов, та Любов Микієвич, студентка юридичного факультету, зазначають: «Дуже важливо, щоб українська культура сприймалася не через призму російської, як це, на жаль, зараз часто відбувається за кордоном. Уроки української мови — дуже цінний і потрібний елемент школи. Ми дуже раді, що є багато людей, які щиро цікавляться нашою культурою та вболівають за нас у цей непростий час».
Керівниця сектору супроводу проєктів відділу міжнародних зв’язків Оксана Мольдерф вважає, що «майже рік організаційної підготовки школи точно виправдав себе, адже подія дозволила об’єднати довкола себе людей, для яких україністика – це сфера професійної діяльності, нове зацікавлення і навіть несподіване відкриття. На слова особливої подяки заслуговують наші британські колеги, які підтримали початкову ідею і протягом цілого року йшли з нами пліч-о-пліч до реалізації амбітної мети».