Відбулась онлайн-дискусія щодо дуальної форми освіти в Україні

5 травня 2020 року відбулася дискусія «Дуальна форма освіти: університет vs ІТ business». Через карантинний режим в Україні подію провели у онлайн-форматі. На базі платформи «ZOOM» представники Львівського університету, Міністерства освіти і науки України, Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, Національного агентства кваліфікацій та працедавці в ІТ-сфері шукали відповіді на актуальні питання щодо покращення освітнього процесу та його адаптації до викликів ринку.

Модераторкою заходу була керівниця Центру маркетингу та розвитку Львівського університету Ольга Осередчук. Вона привітала спікерів та усіх глядачів і пояснила ідею проведення онлайн-дискусії: «Тема вибрана не випадково, адже нікого не здивуєш тим, що студенти влаштовуються на роботу вже з 2-3 курсу. Це питання особливо гостро стоїть у сфері інформаційних технологій. Тому ми вирішили розібратися, чи не стане дуальна освіта фікцією і яким чином повинна виглядати її модель на практиці».

Активну участь в обговоренні взяв заступник міністра освіти і науки України Єгор Стадний. Він описав труднощі запровадження дуальної освіти в умовах пандемії та пояснив нюанси цього процесу. «Стратегічно МОН не просто вітає, а намагатиметься стимулювати розвиток дуальної освіти в Україні. Проте, на мою думку, дуальна освіти має більші перспективи у фаховій передвищій, або професійно-технічній формі освіти, ніж у вищій», – пояснив Єгор Стадний, а також зробив висновок, що «карантин загострив «хронічні хвороби» – зокрема недостатню автономність університетів».

Керівник секретаріату Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти Михайло Винницький окреслив роль НАЗЯВО у процесі впровадження дуальної освіти та перечислив проблеми, з якими може стикнутися дуальна освіта в Україні. Головними з таких, на його думку, є рівень комунікації між університетами та абітурієнтами і сформована в наших реаліях масовість вищої освіти.

Голова Національного агентства кваліфікацій, кандидат технічних наук Юрій Баланюк наголосив на доцільності запозичення досвіду дуальної освіти закордоном. Він описав певні нюанси цього процесу в іноземних закладах освіти та окреслив спеціальності, для яких така форма навчання буде більш доцільною. «Саме ринок повинен диктувати правила гри і визначати, кого має готувати Університет», – висловив свою позицію Юрій Баланюк.

Проректор з науково-педагогічної роботи та інформатизації Львівського університету Віталій Кухарський зазначив, що університети повинні формувати кваліфікованих фахівців із широким світоглядом, який згодом оцінить роботодавець. «Ми мусимо вдумливо реагувати на попит ринку, європейські стандарти, корективи НАЗЯВО та орієнтуватися на вимоги великих компаній, які мають широкий спектр компетенцій», – зазначив Віталій Кухарський та окреслив роль освітніх програм Університету у реалізації оптимістичного сценарію дуальної освіти.

Михайло Винницький висловив переконання у тому, що ті освітні програми, які створюють для цілої галузі чи кластера, є набагато ефективнішими, ніж програми, підлаштовані під одного конкретного роботодавця. Адже кожна популярна компанія вже має свої центри навчання і підготовки кадрів. «Вища освіта формує світогляд, при цьому надаючи певні навички і знання, які можуть бути застосовані в тій чи іншій галузі. Щодо якісних освітніх програм, то вони повинні мати встановлені цілі та чітке розуміння того, навіщо і для кого існують», – підсумував Михайло Винницький.

Координатор університетської програми «GlobalLogic» в Україні Євген Сакало зазначив, що IT-компаніям не потрібно створювати своїх університетів і займатися «донавчанням» фахівців. Натомість стратегічна мета роботодавців полягає у тому, щоб «всі інвестиції в освіту напряму йшли до університетів, зокрема в актуалізацію навчальних програм, підвищення кваліфікації викладачів, в інфраструктурну підтримку і в те, щоб саме університет був базовою освітньою установою».

Також під час дискусії завідувач кафедри системного проектування Роман Шувар розповів про першу в Університеті програму із дуальною формою викладання, що діятиме на факультеті електроніки та комп’ютерних технологій Львівського університету – «Високопродуктивний комп’ютинг» («High Performance Computing»). Роман Ярославович зауважив, що дуальна форма освіти «дасть змогу залучити якомога ширше коло висококваліфікованих фахівців для підготовки конкурентоспроможних кадрів». На його думку університетам надзвичайно важливо в цьому процесі правильно сформувати компетентності, а студентам – навчитися поєднувати роботу і навчання.

Кожен зацікавлений мав змогу стати учасником дискусії, поставивши питання спікерам безпосередньо у чаті на платформі «ZOOM», або ж у коментарях під записом прямої трансляції на сторінці Університету у мережі Facebook. Таким чином захід став осередком корисної інформації як для працівників закладів освіти та представників ІТ-компаній, так і для студентів та вступників.